keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Muumit kylvyssä

Sunnuntaina koitti vihdoin ensimmäisen lajikokeilun aika, kun suuntasimme yhdessä Emmin sekä liiton toimistolta Ninan, Sannan sekä Sarin kanssa kohti Mäkelänrinteen uimahallia tarkoituksenamme harjoitella uintitekniikkaa sekä vesijuoksua. Meitä opastamaan saimme Kuntotyöryhmän jäsenen Tessa Tuomisen. Saatuamme porukan kasaan paikan päällä ohjeisti Tessa meitä ensiksi kuinka tulisi toimia uimahallissa sekä kävi vähän läpi mitä olisikaan luvassa. Saimme samalla myös pienen maistiaisen uintisanastosta oppien muun muassa sen, että termi olympic pool ei vielä tarkoita, että kyseisessä altaassa olisi uitu kilpaa Olympialaisissa... ;)

Päästyämme altaille aloitimme ensiksi ihan vapaamuotoisella lämmittelyllä, jonka aikana Tessa tarkkaili nykyistä tekniikkaamme nähdäkseen jokaisen lähtötason. Jokainen uimakokelas selvisi ainakin hengissä 100m matkan, joten ihan luottavaisin mielin saatoimme lähteä varsinaiseen tekniikkatreeniin. ;)

Ensimmäisenä harjoitteena saimme jokainen käyttöömme uimalaudat, joiden avulla saatoimme harjoitella aivan peruspotkua vapaassauinnissa. Tälläiselle uintiummikolle vapaauinti tarkoittaa siis sitä ihan perinteistä tyyliä ja rintauinti puolestaan sammakkouintia. Vapaanuintityylin potkut tuntuivat vielä todella simppeleiltä, homman vaihtuessa astetta teknisempään kun vaihdoimme niihin ns. sammakkopotkuihin. Siinä tuntui, että oma tekniikka on aina ollut juuri aivan päinvastaista miten oikeasti pitikään tehdä. Enää ei uinti tuntunutkaan niin helpolta lajilta, mitä sitä oli ehkä pitänyt kun itsenäisesti on altaassa räpiköinyt...
Jos ei omassa lähipiirissä ole ketään kokeneempaa uimaria, joka osaisi tekniikoissa opastaa kannattaa niitä esimerkiksi Youtubesta etsiä! Tässä esimerkiksi Suomen Uimaliiton rintauinnin potkuharjoituksia. Toki myös paikallisten uimahallien opetustarjontaa on hyvä turvautua jos on enemmänkin halua oppia tekniikoita!

Erilaisten potkuharjoitteluiden jälkeen siirryimme takaisin vapaauinnin pariin ja nyt vuorostaan siihen, miten yläkropan tulisi toimia. Ihan hengitystekniikoista alkaen kädenliikkeisiin. Olikin ihan oikeasti hyvä, että oli oma opas mukana, jolta saattoi pyytää vielä pari kertaa uudelleen mallisuorituksen näyttöä sekä samalla kun itse suoritti sai ohjeita niin altaan reunalta kuin myös tarvittaessa ihan kädestä pitäen näyttämällä.

Huomattiin ainakin Emmin kanssa, että kun tultiin vapaauintia selälleen niin sitten kun tekniikka oli kutakuinkin oikea oltiin armottomasti liian hitaita vuorottelemaan käsillä. Paljon oli siis mietittävää miten tehdä ja yrittää saada samalla suoritus sellaiseksi, ettei molemmat kädet laahaa yhtä aikaa vieressä sivussa!


Saatuamme uintisuoritukset kuntoon oli lajinvaihdon aika ja kävimme hakemassa vesijuoksuvyöt yllemme. Altaaseen päästyä kuului ratsastustunneilta tuttu "tarkista vyön kireys!" Tessan suusta. Vesijuoksuvyö tosiaan tulee kiristää vedessä vielä uudelleen, jotta se pysyisi oikealla paikalla eikä nousisi liian ylös. Aloitimme ihan perus juoksutyylillä ensi alkuun ja ohjeistuksena tulikin muistaa pitää kädet mukana liikkeessä sekä välttää kaverin peesissä tulemista, jotta jokainen joutuisi ihan itse tekemään sen työn altaassa. Tässä vaiheessa taisikin kuulua otsikkoonkin päätynyt kommentti, "ihan kuin olisi muumit kylvyssä!".


Kokeilimme myös erilaisia juoksutekniikoita kuten polvennostojuoksua, jossa myös vedessä saattoi tehdä lyhyitä spurtteja! Myös jo pelkkä käsien pitäminen pinnan päällä toi haastetta harjoitteluun, joten kannattaa ihmeessä tutustua erilaisiin harjoitteisiin ja kokeilla lajia laajasti. Uimaliitolta löytyy muutamat vinkit eri tekniikoihin tästä.

Kokonaisuudessaan koko porukka kyllä näytti viihtyvän myös vedessä ja sovimmekin, että syksyllä voisimme tulla toisenkin kerran Tessan oppeihin. Ehkä me nuoret tässä käymme kesällä salaa harjoittelemassa Stadikalla auringonoton lomassa... ;)


Innokas uintiporukka ennen altaille menoa! Emmi, Heidi, Sanna, Sari sekä Tessa. Nina kameran takana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti