keskiviikko 29. heinäkuuta 2015

Lajikokeilussa voimistelu: JRS:n täsmäisku Gymnaestradaan lajitestailuissa!

Kesä on täynnä mahtavia liikuntatapahtumia, joihin kerätä porukka kasaan ja mennä nauttimaan yhdessä tekemisen riemusta sekä toivottavasti kauniista kesäpäivistä! Erilaisia tapahtumia voi löytää esimerkiksi Tapahtumainfosta.
Gymnaestrada valtasi Helsingin katukuvan muutama viikko sitten ja tarjosi samalla loistavan tilaisuuden päästä tutustumaan erilaisiin voimistelulajeihin. Gymnaestrada järjestään neljän vuoden välein ja Helsinkiin kokoontui yhteensä huimat 21 000 voimistelijaa yli 50 maasta. JRS:n lajitestaajat hyödynsivät tilanteen ja kävivätkin kokeilemassa useampaa eri voimistelulajia ja kertovat alempana kokemuksistaan.



Tapahtuman virallinen video

Joukossamme oli tämän osa-alueen lajien testaamiseen hurjapäitä ja vähän vähemmän hurjapäisiä osallistujia. Olipa hauskaa huomata, että erilaisista voimistelun lajeista löytyy kuitenkin kovin erilaisillekin testaajille mieluisia. Paljon teimme yhteistyötä lajikokeiluissa erilaisten testaajien kesken ja saimme jokainen kokea onnistumisen iloa. Osalla meistä oli jonkinlaista aiempaa kokemusta ja osaamista, monella heräsi kaipuu takaisin voimistelun pariin: vähintään tasapainoa, notkeutta ja venyvyyttä olisi jokaisen meistä hyvä harjoittaa lisää! 

Permanto: Permantovoimistelussa aiempi osaaminen pääsi loistamaan! Erilaiset tasapainoliikkeet ja kärrynpyörät olivat hauskoja testattavia joustavalla alustalla. Kärrynpyöristä testiryhmämme kokeili ihan perusversiota, yhden käden kärrynpyörää sekä hyppykärrynpyörää, jossa kädet menevät maahan vasta korkealta ilmasta. Vähemmän hurjapäiset testiryhmän jäsenet toimivat kannustusjoukkoina ja kuvaajina näissä tempuissa.
Trampoliinivoimistelu: Trampoliinivoimistelussa oli mahdollisuus kokeilla sekä yksittäisellä isolla trampoliinilla tehtäviä hyppysarjoja että pieneltä trampoliinilta juoksuvauhdilla tehtäviä erillisiä hyppyjä. Iso trampoliini oli yllättävän joustava ja haasteelliselta tuntui löytää tasapainoa hyppyjen välillä, jotta laskeutuminen sujuisi hallitusti ja ponnistus uuteen hyppyyn onnistuisi hyvin. Ilmalennon arviointi ja tasapainon säilyttäminen tuntuivat alkuun haastavilta, samoin kuin trampoliinin joustavuuteen tottuminen. Kotipihan tramppa ei sitten taidakaan olla ihan samanlainen kuin kilpailutrampoliini. 

Rytminen voimistelu: Rytminen voimistelu osoittautui ei hurjapäille sopivaksi lajiksi! Eri välineillä tehtävät yksinkertaiset liikkeet vaativat hyvää koordinaatiokykyä ja osoittautuivat toisaalta kovinkin haasteellisiksi, mutta yllättäen pienellä harjoittelulla ne useimmiten alkoivat hieman sujua. Nauha välineenä oli erittäin haastava. Tuntui vaikealta pitää nauha jatkuvassa liikkeessä, ilman maakosketusta ja ilman solmuja! Kuitenkin saimme tehtyä yksinkertaisia kuvioita hetken ilman niitä solmujakin. Narulla kokeiltiin erilaisia hyppyjä, välihypyillä, vuorojaloilla ja ilman välihyppyjä. Keilat osoittautuivat hauskoiksi välineiksi! Saimme ohjausta erilaisista heitoista puolikkaalla kierroksella, koko kierroksella, vaakakierroksella ja yritimme myös pyörittää keiloja kämmenellä. Lopuksi harjoittelimme myös yhdellä kädellä kahden keilan jonglöörausta. Haastavaa ja hauskaa! Testiryhmäläisen lapsi harrastaa lajia ja vanhemmalle tuli selväksi, ettei se ihan niin helppoa taida ollakaan kuin miltä se osaavampien esittämänä näyttää. Ajattelimme perustaa rytmisen tätiryhmän, tosin koreografiset ja esteettiset saavutukset eivät ehkä täyttäisi kovin kummoisia kriteerejä, mutta onnistumisen iloa ja riemua olisi sitäkin enemmän! 

Telinevoimistelu: Telinevoimistelussa pääsimme kokeilemaan puomia ja eritasonojapuita. Puomilla olo oli jokseenkin hutera ja korkeanpaikankammoiselle lähellä tuskaista. Mukavaa olla kovin kaukana omalta mukavuusalueelta! Onneksi joukossamme oli tälläkin osa-alueella loistavia yksilöitä, jotka pystyivät näyttämään huterajalkaisille, missä tavoite voisi olla. Tuntui oudolta, että maassa yhtä leveällä kaistalla kävely ei tuota mitään vaikeuksia ja sama kaista nostettuna reiluun metriin olikin lähellä hirvittävää. Maapuomilla tätijäsenistämmekin yksi teki kärrynpyöriä muiden ihmetellessä kamerat kädessä. Puomilla kokeiltiin erilaisia tapoja kävellä: kukonaskelia ja jalanojennuksia. Myös vaakaa kokeiltiin kovasti tehdä. Ja osaavammat toki tekivät mm. jalan ylösojennuksia vartalon viereen. Eritasonojapuilla kokeiltiin erilaisia kieppejä ja riipuntoja. Hauskaa riitti (ja seuraavana päivänä terävää lantionalueen jomottelua) ja arkajalkaisinkin (allekirjoittanut) sai avustettuna jonkinlaisia kiepintekeleitä aikaiseksi. 

Akrobatia: Akrossa notkeimmat testiryhmäläiset tekivät erilaisia spagaatteja, siltoja, siltakaatoja, ylimenoja, vaakoja ja jalanojennuksia. Yhteisliikkeinä kokeiltiin tähteä ja avustettuja käsilläseisontoja. Käsilläseisontaa
oli mahdollista harjoitella myös pehmustetulla alustalla pehmustettua tukea vasten. Selväksi tuli, että pieni annos rohkeutta ja iso annos notkeutta ovat erittäin tarpeen tässä lajissa!

Gymnaestrada oli huippupaikka päästä testaamaan eri lajeja voimisteluun liittyen. Mukava verestää muistoja ja testata, mitä se koululiikunta tai vanha liikuntaharrastus oikein on ollutkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti