sunnuntai 16. elokuuta 2015

Lajikokeilussa Crossing - sauvakävelyä sisätiloissa

Nuoret Päättäjät -ryhmä oli hetki sitten kokeilemassa kuntonyrkkeilyä Helsingissä, josta on tulossa blogijuttu myös myöhemmin. Itse en päässyt osallistumaan treeniin, joten pitihän sitä kehitellä korvaava lajikokeilu myös itselle liikuntakuukaudet-kampanjan hengessä. Lajiksi valikoitui itselle aivan uusi laji, jonka nimeäkään en ole aiemmin kuullut eli Crossing. Lempäälän Piippokeskuksessa alkaa syksyllä lajin ryhmäliikuntatunnit, joiden tiimoilta pääsin osallistumaan näytetuntiin.

Tottakai tein pikaista googletusta ennen kokeilukertaa, että mihinkä sitä nyt oikein olenkaan pääni pistänyt. Kävi selväksi, että laji ei olekaan mikään varsinainen uutuuslaji - sitä on harrastettu jo 2000-luvun alusta asti. Suomessa Crossing-tunteihin mahdollisuuksia on tällä hetkellä vain pääkaupunkiseudulla sekä Lempäälässä. Monille crosstrainer-laitteet ovat tuttuja kuntosalien lämmittelylaitteista ja Crossing-tunnilla käytetäänkin juuri vastaavanlaisia laitteita. Hieman käytössämme olleet laitteet poikkesivat ominaisuuksiltaan kuitenkin kuntosalien crosstrainereista, mutta perusperiaate on sama.

Crossing on siis helpoiten kuvattuna sauvakävelyä sisätiloissa. Ei siis ainakaan näin hieman nuoremmalle henkilölle kovin houkuttelevan kuuloista kyseisen kuvauksen perusteella, mutta onneksi todellisuus oli hiema toinen. Perusajatus Crossing-tunneilla on sama kuin spinningissä - liikkeessä ollaan laitteella koko tunti aina alkuverryttelystä loppuverryttelyyn asti. Lajia kuvaisi mielestäni hyvin myös maastohiihdon ja pyöräilyn yhdistelmä sisätiloissa. Jalat työskentelevät tunnin ajan jatkuvasti, mutta mukaan on upotettu myös hauskalla tavalla lihaskuntotreeniä ylävartalon lihaksille sauvojen avulla.

Crossing sopii lajina varmasti lähes kaikille. Se on nivelystävällinen ja jokainen pystyy itse säätelemään tuntinsa aikana laitteensa vastuksia haluamalleen teholle. Peruskestävyystunnilla teimme muutaman tehokkaan treenikappaleen väliin aina pienen sykettä laskevan pätkän. Tunnilla tuli kyllä järjettömän kova hiki, joka on aina huippua treenatessa! Kuitenkin ehkä juuri noiden sykettä laskevien pätkien ansiosta en juurikaan hengästynyt tunnin aikana.  Ehkä seuraavalla kertaa en ole niin varovainen vastusrullan kanssa, vaan täytyy uskaltaa vääntää vastusta lisää hieman reippaammin :)

Fiilis tunnin jälkeen oli aikalailla sama kun tuollaisen kevyen tunnin hölkkälenkin jälkeen, eli oikein hyvää peruskestävyystreeniä. Näin aurinkoisilla säillä teen ehkä kuitenkin mielummin pk-treenini lenkkien muodossa, sillä vaihtuvat maisemat tuovat vielä lisää sitäkin jotakin treeniin. Syksyn sateiden alkaessa tai talven pakkasten kiristyessä taidan valita Crossingin paljon mielummin kuin ulkona lenkkeilyn ;) Kaikenkaikkiaan oikein hauska kokemus, mielelläni menen uudelleenkin. Crossing voisi toimia myös hyvänä ensikokeiluna ryhmäliikuntaan, sillä se soveltuu niin monelle, eikä kukaan kiinnitä huomiota vaikka keventäisit vastusta pitkin tuntia. Hyvä ohjaaja ja mukaansatempaavat musiikithan kyllä toisaalta tekevät lajista kuin lajista hauskan - toimi ainakin omalla kokeilukerrallani!

Kuva: Crossing Piippokeskus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti