maanantai 21. syyskuuta 2015

Lajikokeilussa kuntopiiri

Kymijoen Ratsastajat ovat hyödyntäneet mainiosti talliympäristöä ja kehittäneeet
siellä tehtävää kuntopiiriä. Oheisen tekstin on kirjoittanut Elina Lassila sekä kuvat on ottanut Krista Heikkilä. 
 
Keskiviikkoiltana kokoonnuimme Kat-Jus tallin piha-alueelle kuntopiirin
merkeissä. Ideana oli hyödyntää tarvikkeita, joita jokaiselta tallilta löytyisi,
ja joita voisi kätevästi hyödyntää kuntoilussa. Pihalla oli useita erilaisia 
toimintapisteitä, ja kokonaisuus kattoi hyvin eri kehon alueet. Pisteitä oli
perinteisistä vatsalihasliikkeistä ja naruhyppelystä farmarikantoon.
Kuntopiiri alkoi verryttelyllä. Hyppelimme ja juoksimme paikallamme.
Lisäksi hyödynsimme harjoja ojentamalla niitä parille eri tekniikoilla.
Verryttely valmisti kehon hyvin kuntopiiriä varten.


Kiersimme 12 rastin kuntopiirin kolmeen kertaan: emmäisellä kierroksella 60,
toisella 40 ja kolmannen 20 sekunnin ajalla. Välissä oli lyhyehkö juomatauko.
Kaikki saivat liikkua oman kuntotasonsa mukaisella haastavuustasolla. 
Lopetimme loppuvenyttelyllä, joka oli toteutettu joogaa hyväksi käyttäen.
Fyysisesti raskaimmilta tuntuivat naruhyppely ja puomin yli sivuttain
hyppääminen. Puomin päällä tasapainoilu ratsastusasennossa tuntui aluksi
todella hankalalta, mutta viimeisellä kierroksella se sujui jo paremmin.
Suosikkiliikkeeni oli porrasnousu. Suosikkeihini kuului myös istuma-asento
seinää vasten (kyykky seinää vasten).

Kaunis, aurinkoinen ja lämmin kesäilta sujui mukavasti kuntoilun merkeissä. 
Kuntopiiri oli kaikille soveltuva kuntoiluhetki eikä tuntunut liian raskaalta tai
hampaat irvessä tehtävältä lihaskuntoilulta!
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti