lauantai 10. lokakuuta 2015

Kuusi vinkkiä kuntohaasteen lopputestiin valmistautuville

Monella liiton kuntohaasteeseen osallistuvalla joukkueella alkaa haasteen lopputesti lähestymään. Kuntohaaste päättyy 30.11.2015 eli viimeistään tällöin tulee lopputestaus suorittaa. Kuntohaasteen alku- ja lopputesti on aerobinen testi, jossa juostaan 1500 metriä ratsastuskentällä ja tarkoituksena on toki parantaa alkutestissä juostua aikaa lopputestauksen yhteydessä. Meidän Nuorten Päättäjiemmekin joukkue on mukana haasteessa ja alkutestauksemme tunnelmia voi käydä tsekkaamassa täältä.

Teresa Tuominen. Kuva Heidi Pakarinen.
Viime perjantaina pääsimme valmistautumaan lopputestaukseen treenamalla uintitekniikkaa ja vesijuoksua Mäkelänrinteen uimahallissa kuntotyöryhmän Teresa "Tessa" Tuomisen taidokkaalla opastuksella. Mukana oli Nuorista Päättäjistä Eve ja Anu sekä liiton toimistolta Sanna ja Emmi. Hauskaa, mielenkiintoista, mutta haastavaa! Vapaauinti ja hengitystekniikat taisivat tuottaa meille kaikille eniten haasteita, kun taas vesijuoksutreenit aiheuttivat eniten hysteeristä hihitystä :)

Kyselimmekin Tessalta viime hetken vinkkejä meille kaikille, jotka kuntohaasteen lopputestaukseen valmistautuvat. Tässä vinkit teille kaikille käyttöön - näitä kannattaa toki hyödyntää ihan aina!
  1. Innosta!
    Innosta joukkuelaisiasi uuden lajin pariin vielä näin kuntohaasteen loppupuolella. Tehkää esimerkiksi niin, että jokainen joukkueen jäsen järjestää vuorollaan lajikokeilun. Ideoita lajikokeiluun voi katsoa vaikka liikuntakuukaudet-kampanjan blogiteksteistä.
  2. Taluta!
    Taluta ratsuasi maasta käsin alku- ja loppukäynnit. Samalla voit tehdä vaikka muutaman askelkyykyn.
  3. Taukojumppaa!
    Varsinkin, jos istut päivässä paljon, kuten esimerkiksi toimistotyöntekijät usein tekevät, niin kokeile laittaa vaikkapa kännykkä hälyttämään kahdesti päivän aikana ja tee pieni taukojumppa. Alta löytyy video, jossa on nopeat ja helpot liikkeet mallina tähän.
  4. Kävele!
    Vältä hissin käyttöä - kävele portaita niiden sijasta aina kun mahdollista. 
  5. Nuku!
    Pyri nukkumaan vähintään 8 tuntia vuorokaudessa.
  6. Syö hedelmiä ja vihanneksia!
    Pyri jo kaupassa valitsemaan ostoskoriisi puolet hedelmiä ja vihanneksia. Aterioiden lisäksi voit myös napostella - terveellisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti