perjantai 8. heinäkuuta 2016

Kesäisiä vinkkejä oheisliikuntaan

Kuten olemme aiemmin kertoneetkin, me Nuoret Päättäjät olemme mukana liiton eri työryhmissä. Minä, Heidi, olen mukana Hyvinvointiyöryhmässä (ent. Kuntotyöryhmä) ja kokoustimme kesäkuun alkupuolella jälleen. Asialistallamme oli muun muassa kesän ajankohtainen Liikuntakuukaudet -kampanja, alkusyksyllä jälleen järjestettävä Kuntohaaste kuin myös useampi tilaisuus syksyllä, joista varmasti kuulette myös tämän blogin kautta lisää enemmän. 

Samalla myös Hyvinvointityöryhmäläiset lupautuivat kirjoittamaan vieraskynätekstejä blogiin. Ensimmäisenä vuorossa on Tessan teksti oheisliikunnasta, minkä vinkeistä sinä nappasit kokeiluun?


Kesällä kokeilemaan kaikkea kivaa kavereiden kera

Kesällä riittää valoa ja energiaa suunnataan eri asioihin kuin talvella. Samalla arjen rutiinit sekoittuvat. Kesällä onkin oiva hetki kokeilla kaikkea uutta ja erikoista tai vaan sellaista mitä ei ole vuosiin tehnyt. Suositeltavaa on myös hyödyntää suomalaisen hevosurheilijan yllytyshulluutta. Nappaappa siis kaveri jos toinenkin matkaan ja testaa seuran jäsenten huumorin tajua. Kirjoita kokeiluista huima tarina ja kerätkää kokeilut liiton liikuntakamppikseen. Netistä löytyy mitä kummallisempia juttuja, tässä muutama idea näin alkuun.

Kokeile rentoutua ja huoltaa kehoa esim. Pilateksen tai erilaisten joogatuntien avulla. Käy pyörähtämässä tanssilattialla tai kokeile miten lavatanssit nykyään soljuvat. Tarkista onko lähistöllä puistojumppaa tai tee rento pyöräretki lähitalliin tutustuen.

Jos pidät vesielementistä, kokeile melontaa tai sup-lautailua. Miltä kuulostaisi vesijuoksu avovedessä tai snorklaamalla veden alaiseen kasvistoon tutustuminen. Nykyään on suosiossa myös syötävien kasvien keräily ja tunnistaminen ihan vaan metsässä samoillen. Jos vauhti on liian hidasta, vaihda metsäpoluilla tarpominen sauvakävelyyn tai vaikka rullaluisteluun.

Pihapiirissäkin voi harrastaa. Esim. heittää frisbeetä ja kokeilla sen jälkeen frisbeegolffia. Rakenna vanha kunnon krokettirata, tai hae haastetta (ja nauruja) metsägolffaamalla. Tämä tarkoittaa tekemällä oman minigolfradan pienen pieneen maastoon. Toki hurjapäisimmät voivat kokeilla vaikka metsäjalkapalloakin. Jos kaipaa parempaa alustaa, niin lentopallon peluun rantapallolla voi osoittautua hulvattoman hauskaksi, varsinkin tuulisella säällä. Hien saa varmasti pintaa hyppäämällä junnujen kanssa hyppynarua.

Vaikka liikuntakampanjan tavoitteena on kokeilla erilaisia lajeja ei pidä unohtaa kunnon arkiliikuntaa. Hissin käyttö jääköön talvelle, puutarhassa ja pihoilla riittää viherpeukaloille varmasti jobia (myös tallin pihalla) ja aina voi tampata/pestä mattoja vaikka vähän useamminkin.

Ihanaa ja aktiivista kesää!
Tessa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti